Clément Lambelet, Wizje uboczne (2016–obecnie)
Wystawa czynna: 25 maja – 24 czerwca
Wystawa organizowana przez Miesiąc Fotografii w Krakowie
Wizje uboczne to projekt badający ludzką wyjątkowość w rzeczywistości komputerowych i algorytmicznych obrazów. Nowe i przełomowe technologie mogą zupełnie zmienić nasze codzienne życie. Czy to możliwe, że komputery staną się inteligentniejsze od nas, ludzi, i czy na dłuższą metę będziemy potrafili kontrolować owe technologie przyszłości? Lambelet próbuje zbadać rozwój technologii obserwacyjnych stworzonych przez człowieka i ich coraz większy udział w codzienności.
W swojej prezentacji Lambelet proponuje nowe odczytanie wizji powstałych z ideologii społeczeństw kontrolowanych. Automatyczne procesy identyfikacji twarzy i ciała są kluczowe w historii inwigilacji, od ich wynalezienia około roku 1991 rozwijają się intensywnie i szybko. Instalacja ta pokazuje autoportret stworzony za pośrednictwem Eigenface – pierwszego algorytmu rozpoznającego twarze – oraz dwa portrety wykonane w lotniskowym skanerze, a także działanie algorytmów rozpoznających emocje i ich błędy. W witrynie dokumenty, dane i obrazy tworzą „atlas”, który jednocześnie ukazuje zasady odczłowieczania stosowane przez algorytmy i negatywny wpływ społeczny, który wywierany jest na jednostki w „kontrolowanych” zbiorowościach.
W Wizjach ubocznych Clément Lambelet odwraca powszechne rozumienie współczesnych procesów obserwacji człowieka, tworząc wizualne propozycje sytuujące się między kontemplacją i konfrontacją. Dzięki temu jego praca odsłania system odczłowieczenia i niepokoju leżący u źródła współczesnych metod obserwacji.
Clément Lambelet (ur. 1991 w Genewie) w swoich pracachpodejmuje tematy społeczne związane z widzialnością człowieka i technologią. Wykorzystuje formy fotograficzne i wideo oraz materiały archiwalne. W 2016 roku Lambelet zrobił licencjat z fotografii na Ecolecantonaled’art de Lausanne, gdzie obecnie pracuje.
Jego prace prezentowano w wielu krajach, między innymi w Foam Museum, C/O Berlin, Centre de la Photographie Geneva, Musée de l’Elysée i Fotomuseum Winterthur. Był nominowany do nagrody Swiss Design Award 2017, wziął udział w Foam Talent 2017. Jego pierwsza książka – Two Donkeys in a War Zone – ukazała się w RVB Books w 2017 roku.